logo-mini

Basında

Akay Optik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi Yönetim Kurulu Baskanı Sayın Mehmet Akay ile Yapılan Röportaj

Optik cam sektörünün Türkiye’deki en başarılı şirketlerinden biri olan AKAY OPTİK sektörün bilinçlenmesine katkıda bulunarak prensipli çalışma stratejisi ile her geçen gün hedeflerini büyütmektedir.

AKAY OPTİK adına Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Mehmet Akay ile yapılan röportajımız aşağıda sunulmuştur.

- AKAY OPTİK San ve Tic. Ltd. Şti. olarak kuruluş aşamasında ve sonrasında şirketin geçirdiği aşamalar ve optik sektörünü seçmenizdeki sebepler nelerdir?

- Akay Optik’in temeli 1960 yılında babam tarafından Kıbrısta atıldı. Esas mesleği saatçilik olan babamın bu sektöre giriş nedeni, o yıllarda Kıbrısta Türk gözlükçü olmaması ve herhangi bir siyasi kriz halinde Türk-Rum bölgelerinin ayrılması durumunda Türk Bölgesinde hiç gözlükçü olmayacağından, gözlük ihtiyacının karşılanması açısından büyük bir sorun yaşanabileceği endişesi idi. İkinci şubesini 1987 yılında açan Akay Optik o tarihten sonra süratle şubeleşmeye gitmiş, 1993 yılında da İzmir’de toptan gözlük camı ticaretine başlamıştır.

İzmir’deki şirket 1997’de gözlük camı imalatına başladı. 2004 yılında da Anti Refle Kaplama ünitesi kurularak, tam teşekküllü bir fabrika haline gelindi.

Optik sektörünü seçmem, babamın teşviki ile oldu. Londra’da 3 yıllık optisyenlik okulunda eğitim gördükten sonra iş hayatına başladım. Aldığım eğitimin özellikle teorik açıdan çok faydalı olduğunu gördüm. Türkiye optisyenlik eğitiminde son yıllarda büyük bir gelişme kaydetmektedir. Fakat Türkiye’nin Optisyenlik ve Optometri alanında layık olduğu yere (örneğin Avrupa Standardlarına) en kısa zamanda ulaşabilmesi için, bence yapması gereken, birçok gelişmekte olan ülkenin yaptığı gibi, Avrupa veya A.B.D. den getirteceği sözleşmeli “Uzman” Optisyen ve/veya Optometristlerden Optisyenlik eğitiminde yararlanmasıdır. Gelişmiş ülkelerdeki optisyenlik seviyesine erken bir zamanda ulaşabilmemiz için bence bu şarttır.

- Marka olma yolundaki başarı öykünüz nedir? Marka olmanın sektörünüzde avantajları nelerdir?

- Marka olmak sektörümüzde önemlidir. Sağlıkla ilgili bir sektör olduğu için, marka tüketiciye güven vermektedir. Maddi durumu müsait kişiler, markalı ürünleri tercih etmektedirler. Marka olmak ayırt edici olma kolaylığı ve tüketici ile kolay buluşma olanağı sağlamaktadır.

- Müşteri memnuniyetinin geri dönüşümünü, “önce kalite” prensibiniz dışındaki hangi sebeplere bağlıyorsunuz?

Bizim başarımızda “önce kalite” prensibi dışında, şunlar da önemli yer tutmaktadır:

a. Sürat: Özellikle turistik bölgelerde tercih edilebilirliğimiz oldukça yüksektir. Bunun nedeni taleplerin geri dönüşümünün çok hızlı olmasıdır.

b. Müşteri taleplerini anlamak: Müşteri taleplerini doğru anlamak çok önemli bu da ilgi göstermek, karşı tarafa güven vermekle doğru orantılı.

c. Güleryüz: Bizim için her müşteri çok önemlidir. Bir müşteri dahi kaybetmek istemiyoruz. Bu nedenle güler yüz müşteri ilişkilerinde çok önemlidir.

- Gözlük sektöründe tüketicilere önerileriniz nelerdir? Gözlük alımında dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

- Optik gözlüklerin iyi eğitilmiş ve sorumluluk sahibi optikçilerden alınmasını ısrarla tavsiye ederim. Çok kaliteli bir çift cam, sorumluluk sahibi olmayan veya yetersiz eğitim görmüş bir gözlükçü tarafından sağlığa aykırı olarak monte edilebilir. Bunun birkaç nedeni vardır. Bu hatalar bazen bilgi noksanlığından, bazen de dikkatsizlik neticesinde oluşabilir. Bazen de “daha estetik” gözlük yapayım derken, yapılmaması gereken önemli montaj hataları yapılmaktadır.

Güneş gözlüğünde, 5-10 TL fiyatla satılan gözlüklerden kaçınılmalıdır. Bu gözlüklerin birçoğunun göze faydası olmadığı gibi, büyük ölçüde zararı vardır. Zira, koyu camlar arkasında genişleyen gözbebeğinden ,-camda UV koruması olmadığı zaman- daha fazla zararlı ışın geçmekte ve göze girmektedir.

- Biliyoruz ki optik sektörüne cam üretimi yaparak da hizmet veriyorsunuz. Gözlük camı nasıl seçilir? Nelere dikkat edilmelidir? İyi bir camda olması gereken özellikler nelerdir?

- Bir gözlük camının kaliteli veya kalitesiz olduğunu, müşteri –çok belirgin kaplama hatası yoksa- kesinlikle anlayamaz. Gözlükçünün de camlara bakarak, onların kalitesini anlaması veya birkaç camı, onlara çıplak gözle bakarak veya mağazasındaki cihazları kullanarak kıyaslaması hemen hemen imkansızdır. Yapılması gereken, güvenilir gözlükçülerin önerileri doğrultusunda, onların önerdiği firmaların ürünlerini kullanmaktır.

En çok sorun yaşanan gözlükler, Progresiv camlı olanlardır. Fakat ülkemizde optikçilerimiz tarafından hazırlanan Progresiv gözlüklerde yaşanan sorunlarda ne yazık ki en büyük hata, hatalı olarak alınan ölçülerde ve buna bağlı olarak yapılan hatalı montajdadır. Sipariş anında, kullanıcıya, camların performansı hakkında gerekli bilgiler detaylı şekilde açıklanmalıdır. Birçok presbiyop kişi (40 yaşın üzerinde olup yakın mesafede okuma gözlüğüne ihtiyacı olan) Progresiv gözlüklerini ilk kez taktıkları zaman yeni gözlükleri ile 25-30 yaşlarındaki gibi görebileceklerini sanmaktadırlar. Gözlük kullanıcıları progresiv camların üzerindeki flu alanlar konusunda bilgilendirilmeli kullanıcılara camların Uzak, Orta Mesafe ve Yakın bölgelerinde “kısıtlı” net görüş alanları olabileceği anlatılmalıdır. Tabii ki sipariş anında ve sonrasında tüm prosedürleri doğru olarak uygulayan birçok optikçi başarılı olmaktadırlar. İstatistikler göstermektedir ki kurallara göre uygulanan “normal kalite” progresiv camlar, birkaç mm. hatalı olarak monte edilen pahalı, dünya markası progresiv camlardan daha başarılı olmaktadır. Daha önce de uyardığım gibi, yapılması gereken, gözlüklerin, her açıdan güvenilir olan gözlükçülerden alınmasıdır.

- AKAY Optik’in gelecekle ilgili hedefleri nelerdir? Sizce Türkiye’deki optik satışlarını arttırmak için ne gibi çalışmalar yapılmalıdır?

- Akay Optik’in şu andaki hedefi yakın bir gelecekte yeni şubeler açarak, ürettiği camları memleketin her köşesine ulaştırmaktır. Şu anda Denizli’de faaliyette olan bir şubemiz bulunmaktadır. Türkiye’de optik cam satışını arttırmak için yapılması gereken en önemli iş, halkı gözlük kullanımı konusunda bilinçlendirmektir. Diğer bir etken de göz kontrollerini ülke geneline yaymaktır. Ne yazık ki bazı illerdeki devlet hastanelerinde dahi düzenli olarak göz doktoru bulunmamaktadır. Avrupa ülkelerinde 70-80 olan gözlük kullanımı ülkemizde 15’lerdedir. Türkiye’de optik gözlük kullanımındaki oranın bu kadar düşük olmasının bir nedeni de tabii ki ekonomiktir.

- AKAY optik olarak sektörün içinde bulunduğu duruma nasıl bakıyorsunuz? İlerleyen yıllarda sektörü nasıl bir gelecek beklemektedir?

- Sektörün durumundan çok fazla memnun değiliz. Bilgi ve eğitim noksanlığı ve iş azlığı nedeniyle gözlükçüler arasındaki rekabet genel olarak fiyatlara endekslenmiştir. Gözlükçü başına düşen özellikle optik gözlük satışı oldukça düşük olup, satışlar ve elde edilen gelir, birçok gözlükçü için tatminkar değildir.

Önümüzdeki yıllarda sektörün gelişeceğinden eminim. Her yıl eğitim kalitesi artmakta ve teknoloji gelişmektedir. Bu nedenlerle, gelecekte yapılacak olan gözlükler daha başarılı olacak, eğitimi noksan olan ve teknolojiye ayak uyduramayanlar elenecektir. Ülke genelinde ekonomik durumun iyileşmesi de, tüm sektörlere olacağı gibi, optik sektörüne de olumlu yönde katkı yapacaktır.

- AKAY optik olarak gelecek ile ilgili projeleriniz varmıdır?

- Şu an önceliğimiz sosyal sorumluk projelerimizdir. Şu an çalışmaları devam etmekte olan Hayata Sağlıklı Bakış projemiz vardır. İlk olarak proje Denizlide gözlükçü meslektaşlarımızla ortak başlatılacaktır. Akay Optik olarak Proje kapsamında Sosyal güvencesi olmayan ve ekonomik yetersizlikler sebebiyle gözlük camlarını değiştiremeyen bu kişilere ulaşıp gözlükçü arkadaşlarımızla beraber ücretsiz olarak hayata tekrar sağlıklı bir şekilde bakmaları için çalışacağız. İleriki günlerde bu projeyi geliştirerek ulaşabildiğimiz tüm bölgelerde bu projeyi daha büyük katılımlar ile geliştirmek istemekteyiz.

- Denizli’de yatırım yaparak Şube açtınız. Denizli’de önemli başarılara imza attınız. Bölge olarak Denizli’nin seçilmesinin sebepleri nelerdir?

- Denizli de başlama sebebimiz aslında orada yaşadığımız bir olaydandır. Yaptığımız bir ziyaret sırasında Yaşlı bir teyzemizin maalesef yataktan kalkamayan kardeşinin yüksek derecedeki gözlüklerinin değiştirilmesi için bir gözlükçü arkadaşımıza başvurduğunu gördük. İmkanları olmadığı için köyden gelip kontrol ettiremedikleri ve hiçbir sosyal güvenceleri olmadığı içinde gözlüklerini değiştiremediğini söyledi. Meslektaşımız elinden gelen yardımı yapmaya çalıştı.

Ancak bu durumda olan kaç vatandaşımız olduğunu düşününce onların da yüzlerinin gülmesi için bizlerin bir şeyler yapması gerektiğine inanıyoruz. İnşallah amacımıza ulaşır ve bu kişilerin yüzlerinde küçük bir gülümsemeye sebep olabiliriz. 25.02.2010


İZMİR

  • Adalet Mh. 1586/9 Sokak NO:3
  • Bayraklı / İZMİR
  • TEL : +90 232 400 25 29 (pbx)
  • FAX : +90 232 435 79 01

MANİSA

  • 1. Anafartalar Mh. Cumhuriyet Cd.
  • No:24 / 4 MANİSA
  • TEL : +90 236 222 40 50-51-52
  • FAX : +90 236 237 85 16

DENİZLİ

  • Saraylar Mh. Hastane Cd. Tokcan İşh.
  • No : 38 K:1 Merkez / DENİZLİ
  • TEL : +90 258 262 48 85
  • FAX : +90 258 262 48 84